mandag 18. januar 2016

Landslagssamling Spania

Etter 2015 sesongen fikk jeg tilbud fra Norsk Orientering om å igjen være del av landslaget. Etter å ikke ha fått tilbud de 2 siste sesongene, på tross av  topp 10 resultater i WC, var det hyggelig å få være med igjen. Vi er 3 jenter (Kamilla, Emma og jeg) som er del av en hospiteringsgruppe som fikk tilbudet om å være med på samlingene gjennom vinteren.

Første samlingen på programmet var et 10 dagers opphold i Spania. Lørdag for litt over en uke siden reiste vi fra kulden, ned til Malaga og videre vestover til skogsområdene rundt Barbate. Det var dessverre ikke så mange av jentene som av ulike grunner kunne delta, men Mari, Silje og jeg har fått god matching og hatt en hyggelig samling sammen.

Før avreise var jeg ganske usikker på hvor jeg stod. I Sør Afrika fikk jeg trent bra, men formen var ikke særlig god. Det gikk likevel fremover uke etter uke. De tre ukene etter hjemreise gikk veldig bra, og jeg merket at kropp og hodet var på vei tilbake dit jeg avsluttet i sommer. I Spania fikk jeg gode svar både teknisk og fysisk. Selv om man ikke skal sammenligne så mye med andre, så var jeg godt fornøyd med å kunne henge med Silje og Mari på høyøktene. Silje var sterkest på stafettøkten, som var en svak trening for min del. Det var alt for høy fart for mine orienteringsferdigheter om dagen, så alt ble bare tull og vas. Mellomdistansen var med etter min smak med veldig teknisk orientering og vanskelig fremkommelighet. Siste hardøkt var en forkortet langdistanse og der fulgte vi hverandre helt til målstreken. På siste post ledet Silje med 10 sek, men pga dårlig trase for hennes del til målet, så kunne jeg innkassere seieren med 20 sekunder.

I tillegg til gode og lange hardøkter, har det også blitt trent godt med mengde. Mari og jeg har gått 2 fine langturer på rulleski, men bortsett fra det har det har de fleste øktene blitt gjort i skogen. Jeg er godt fornøyd med hvordan jeg har taklet den store mengden med o-teknisk trening. Det har ikke blitt mye av dette det siste halve året, men noen økter etter jul gjorde meg litt forberedt hvert fall.


Nå sitter jeg på flyet hjem til Norge. Jeg krysser fingrene for at temperaturen er akseptabel for litt rolige økter ute, men regner med at det blir noen hardøkter på mølle fremover. Noe sier meg at jeg kommer til å angre litt på at jeg ikke ble igjen i Spania med Olav. Det er uansett ikke lenge til neste tur, som går til Portugal i starten av februar, så skal bli godt å få noen dager hjemme.  

Klem Ida

ps. alle kartene fra samlingen ligger her i kartarkivet.
pps. bilder kommer når internettet er bedre

2 kommentarer: